nieuws

30 mei 2023

Het is even stil geweest, maar achter de schermen is er gewerkt aan een mooie samenwerking met Spiekr, kenniscentrum voor kindontwikkeling. Vanaf juni 2023 geeft Spiekr uitvoering aan de praktische organisatie van de de trainingen van Karakteradvies en de e-learning van EduPP.

De inhoud van de e-learning en trainingen blijft gelijk en ook de aanpak van de trainers blijft hetzelfde; alleen de administratieve kant is anders dan voorheen. Offertes en facturen ontvang je via Spiekr, en met al je vragen kan je terecht bij Meinard Dijkstra, directeur van Spiekr, te bereiken op telefoonnummer 058-2037130. 

Op deze manier wordt de dienstverlening gecontinueerd en ontstaat er voor Jessica Schouten, eigenaar van Karakteradvies, ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe activiteiten.


29 september 2021

Gezocht: ervaren trainers in de BSO 

Omdat de werkzaamheden van Jessica Schouten van inhoud veranderen is er ruimte voor zelfstandige, gemotiveerde en ervaren trainers uit verschillende delen van het land, die de inhoud van haar boeken verder uit kunnen dragen. 

De trainingen rondom kinderparticipatie en Betekenisvol werken in de BSO worden door heel Nederland bij verschillende organisaties gegeven. Ben je enthousiast over de methodiek, heb je ervaring met het werken in de BSO én ben je daarnaast een aantoonbaar ervaren trainer? Dan komen wij graag met je in contact. Lees hier de volledige vacature.


23 juni 2020

Karakteradvies lanceert e-learning ‘Kinderparticipatie voor pedagogisch professionals’

Trots!

Vandaag lanceert Karakteradvies met gepaste trots haar allereerste e-learningcursus. De inhoud van deze cursus is ontwikkeld door Jessica Schouten, auteur van Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd, en is gebaseerd op haar tweede boek, Kinderparticipatie, 50 spel- en werkvormen met Karakter.

Een digitale leeromgeving voor KarakteradviesLogo EduPP

Je vindt de cursus op www.EduPP.nl, de nieuwe digitale leeromgeving van Karakteradvies. De naam EduPP staat voor Educatief platform voor Pedagogisch Professionals. Jessica heeft samen met e-learningontwikkelaar Peer van den Hoven een interactieve en afwisselende cursus gemaakt, die zowel theorie als praktische uitdagingen belicht.

Als kers op de taart wordt de cursus afgerond met vijf speelse animatiefilmpjes die een beeld geven van een selectie van spel- en werkvormen die de pedagogisch professional kan inzetten om kinderen te laten participeren in een breed scala aan onderwerpen. Denk aan het ontwikkelen van een betekenisvol activiteitenaanbod, regels en sfeer in de groep, en het inrichten van een ruimte.

Bekijk alvast de teaser van de spelvorm Doe-die-dans!

 

Inhoud van de cursus

De e-learning stelt je in staat een professionele basishouding voor kinderparticipatie te ontwikkelen. Het biedt tevens een stevige theoretische én praktische basis voor het succesvol in praktijk brengen van de spel- en werkvormen die in het boek beschreven staan.
De cursus duurt ongeveer twee uur, wordt afgesloten met een toets en geeft de deelnemer -bij een positieve score- een persoonlijk certificaat.

Ga naar EduPP

Wil je dit nieuws delen? Dankjewel!

 Kinderparticipatie is belangrijk voor alle kinderen. Wil je een collega of bekende op de hoogte brengen van de e-learning? Stuur hem of haar dan de nieuwsbrief over de e-learning.


14 april 2020

E-learning Kinderparticipatie nu écht bijna beschikbaar…

Nog héél even geduld. De laatste testresultaten worden verzameld en verwerkt, en dan kunnen we de allereerste e-learningcursus van EduPP lanceren! Naar verwachting zal de cursus vanaf eind juni beschikbaar zijn.

De inhoud van deze cursus is ontwikkeld door Jessica Schouten, auteur van Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd, en is gebaseerd op haar tweede boek, Kinderparticipatie, 50 spel- en werkvormen met Karakter. 

Je vindt de cursus op www.EduPP.nl, de nieuwe digitale leeromgeving van Karakteradvies.
Jessica heeft samen met e-learning developer Peer van den Hoven een interactieve en afwisselende cursus neergezet, die zowel theorie als praktische uitdagingen belicht.


26 februari 2020

Testers gezocht voor e-learning kinderparticipatie

Al lange tijd wordt er achter de schermen gewerkt aan e-learning over kinderparticipatie. Binnenkort gaan wij met een gering aantal mensen de testfase in. Vind je het leuk om mee te helpen? Laat het ons dan weten via info@karakteradvies.nl.

Jessica Schouten en Peer van den Hoven


30 januari 2019

10 tips voor het borgen van
Betekenisvol werken in de BSO

Als de basistraining Betekenisvol werken in de BSO is afgerond en je met volle moed aan de slag gaat in de praktijk, kan het zijn dat -in de waan van de dag- oude gewoontes terugkeren. Ook kunnen er gaandeweg nieuwe vragen ontstaan die om een antwoord vragen.

Deze tips helpen je om de werkwijze levend en actueel te houden.

Een betekenisvolle tijd toegewenst met de kinderen!


12 november 2018

Presentatie meetinstrument ‘Betekenisvol werken in de BSO’ bij stichting BKK in Utrecht.

Voor het derde jaar op rij verzorgt stichting BKK een leergang voor directeuren in de kinderopvang, en ben ik uitgenodigd om te komen vertellen over het meetinstrument ‘Betekenisvol werken in de BSO’.

Op vrijdag 15 november aanstaande verzorg ik de presentatie samen met één van de organisaties die er in de praktijk mee werkt. Edith van Dijk, mede-eigenaar van kinderopvang de Boerderij in Utrecht, zal vanuit haar ervaring vertellen welke mogelijkheden de Scan Betekenisvol werken in de BSO biedt voor het verbeteren van de kwaliteit.

Betekenisvol werken in de BSO, en ook met peuters
Het interessante aan haar perspectief is dat de scan niet alleen wordt gebruikt voor de BSO, maar ook voor het werken met de peuters. Haar team is tevens door mij getraind, en gedurende de training bleek dat zowel de visie die in het meetinstrument naar voren komt, als de uitwerking hiervan, goed toepasbaar zijn bij peutergroepen.

Wil je meer weten over de leergang van Stichting BKK, kijk dan een op deze site.
Ben je nieuwsgierig naar de scan, en wil je weten hoe je deze kunt gebruiken om aan de kwaliteit van de opvang in jouw BSO- of peuteropvang te werken? Bel mij dan op 06-44873086, of stuur een mail naar info@karakteradvies.nl.


4 oktober 2018

Doe maar spontaan, dan doe je gek genoeg!

Blog voor stichting BKK

Het is heerlijk als er tijdens een wandeling ruimte is voor spontane ontdekkingen: kastanjes die van de bomen zijn gevallen, bouwvakkers die met zware spullen sjouwen, een mooie auto of een coole fiets. “Ik ben ook heel sterk!” kan leiden tot het opruimen en gezellig maken van de buitenruimte, het verzamelen van kastanjes tot een bezoekje aan de bibliotheek en een seizoenstafel met…. lees verder…


15 mei 2018

Nu beschikbaar! Kinderparticipatie, 50 spel- en werkvormen met Karakter

Vanaf 15 mei 2018 is het tweede boek van Jessica Schouten beschikbaar en te bestellen. Het boek draagt de titel ‘Kinderparticipatie, 50 spel- en werkvormen met Karakter’.

Het boek is een vervolg op het succesvolle boek ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’, met maar liefst 50 spel- en werkvormen voor kinderparticipatie.

Bestel nu!


8 februari 2018

Artikel in vakblad Management kinderopvang

Deze week verscheen er een artikel van Jessica Schouten en Clarine de Leve in het vakblad Management kinderopvang met de titel ‘Inspiratie uit Zweden’; Aansluiten bij de wensen van kinderen.

Lees hier het artikel.

Dit artikel is met toestemming van de redactie overgenomen uit Management Kinderopvang 2018, nr.1, www.kinderopvangtotaal.nl<http://www.kinderopvangtotaal.nl.


15 januari 2018

Titel bekend!

Er zijn vele reacties geweest op de oproep om een passende titel te bedenken voor het nieuwe boek met vijftig spel- en werkvormen voor kinderparticipatie. Er kwamen prachtige ideeën voorbij, maar de winnaar is bekend. Of beter gezegd: het zijn er twee! Willem Koning van ‘Mijn veilige school’ bedacht Kinderparticipatie, 50 spel- en werkvormen. Mijn dochter Sanne (13) voegde daaraan toe ‘met Karakter‘, verwijzend naar mijn bedrijfsnaam. Ik ben zeer content. Hartelijk dank Willem en Sanne!

In het voorjaar van 2018 verschijnt het tweede boek van Jessica Schouten, een vervolg op het succesvolle boek ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’, met maar liefst 50 spel- en werkvormen voor kinderparticipatie.


19 december 2017

Een tweede boek verwacht!

Nog even en dan is het zover… voor alle professionals die met kinderen werken komt er een boek met maar liefst 50 spel- en werkvormen voor kinderparticipatie. Zo kun je álle kinderen betrekken en de ruimte geven om mee te denken!

In het voorjaar van 2018 verschijnt het tweede boek van Jessica Schouten, een vervolg op het succesvolle boek ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’, met maar liefst 50 spel- en werkvormen voor kinderparticipatie.

Cadeau voor de feestdagen

Wil je alvast een voorproefje van het nieuwe boek? Als feestelijke aankondiging van het boek kun je in de decembermaand alvast vier nieuwe spelvormen uit het boek downloaden. Sneak preview boek kinderparticipatie spel- en werkvormen Jessica Schouten.

Winactie

Het boek verschijnt in het voorjaar van 2018 en tot 15 januari kun je meedoen met een winactie voor het kiezen van een titel voor het boek. Heb jij ideeën? Doe dan mee! Misschien staat jouw titel straks op het boek.

Als je wint krijg je natuurlijk gratis een exemplaar thuisgestuurd.


17 oktober 2017

Blog voor BKK:

Een nieuwe naam voor de pedagogisch medewerker?

Fris terug van een studiereis naar Stockholm loop ik met de knagende vraag rond over wat ik nou eigenlijk van de naam ‘pedagogisch medewerker’ vind. De aanleiding is het feit dat ik merk dat pedagogisch medewerkers moeite hebben om een gelijkwaardige samenwerking aan te gaan met de leerkrachten van de basisscholen waar zij mee samenwerken. De praktijk laat helaas ook zíén dat er meestal geen sprake is van gelijkwaardigheid… lees de volledige blog op de website van Stichting BKK.


3 oktober 2017

Resultaten eerste onderzoek definitief

In het najaar van 2016 is er een kleinschalig onderzoek gestart naar de effecten van de methode Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd bij Kidscasa kinderopvang in Peize (Drenthe). Hoewel het om een kleinschalig onderzoek gaat, zijn de resultaten dusdanig positief dat hiervan gezegd kan worden dat deze een significante verbetering teweeg hebben gebracht.

Conclusies in het kort

Uit het onderzoek blijkt dat de kinderen die de BSO’s van Kidscasa in Peize bezoeken het activiteitenaanbod in de periode tussen de twee metingen positiever zijn gaan beoordelen.
In het rapport worden de volgende punten beschreven:
1. De kinderen beoordelen de activiteiten positiever
2. Aansluiting activiteiten bij de leeftijdsgroepen blijft onveranderd goed
3. Er is een aantrekkelijker activiteitenaanbod voor de jongens
4. Het enthousiasme van meisjes over de activiteiten is gelijk gebleven
5. Aansluiting thema’s bij de belevingswereld van de kinderen is onveranderd positief
6. Er is een flinke verbetering in de diversiteit in het activiteitenaanbod
7. De kinderen doen meer nieuwe ervaringen op bij de BSO en dus is er een vergrote bijdrage aan een brede ontwikkeling van de kinderen
8. Er is een verbeterde betrokkenheid van de kinderen d.m.v. kinderparticipatie

Lees meer over het onderzoek


26 september 2017

Recensie Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd

In het vakblad ‘In Dialoog’ van katholiek onderwijs Vlaanderen is een recensie verschenen over het boek Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd. De conclusie: “Een aanrader voor al wie buitenschoolse opvang organiseert”. Boekrecensie In Dialoog Katholiek onderwijs Vlaanderen september-oktober 2017.


3 juli 2017

Uitkomsten pilot Betekenisvol werken in de BSO bij Kidscasa

In september 2016 is er een pilot Betekenisvol werken in de BSO gestart op twee locaties van Kidscasa in Peize. Kinderen en ouders kregen middels een enquête de gelegenheid om aan te geven wat zij van de activiteiten en de thema’s vonden. Vervolgens is het team getraind en enthousiast aan de slag gegaan met de methode. Dit voorjaar is er een tweede enquête uitgegaan om te zien welke effecten er werden gemeten. Hoewel nog niet alle gegevens binnen zijn lijken de eerste resultaten positief, en is Kidscasa voornemens om nu ook in Roden met de methode te gaan werken.

Omdat een deel van de gegevens nog op zich laat wachten is de voorlopige uitkomst nog een voorzichtige weergave van de resultaten die de teams van Kidscasa in Peize hebben neergezet. Onder meer werd er een duidelijke verbetering gemeten op de volgende punten:

  • Enthousiasme over het activiteitenaanbod in het algemeen (vooral de jongens zijn duidelijk positiever over de aangeboden activiteiten);
  • De diversiteit in het activiteitenaanbod is flink toegenomen;
  • Kinderen geven aan vaker interessante nieuwe dingen bij de BSO te doen (zowel jongens als meisjes).

Als er meer gegevens beschikbaar zijn gekomen, dan zullen de resultaten wederom in de nieuwsbrief bekend worden gemaakt.


22 juni 2017

Blog voor BKK:

Alwéér knutselen?!

Hoe een divers activiteitenaanbod positief bijdraagt aan de brede ontwikkeling van kinderen in de buitenschoolse opvang. 

Wordt er op jouw BSO locatie gesport, gekookt en geknutseld? Dat is een mooi begin. Er zullen kinderen zijn die elke dag enthousiast meedoen met wat je hebt bedacht. Wanneer de diversiteit in het aanbod aan activiteiten beperkt is mis je echter een groep kinderen die met heel andere dingen bezig is èn de kans om álle kinderen meer interessante uitdagingen en ervaringen te geven. Lees de volledige blog op de site van Stichting BKK.


26 april 2017

BKK presenteert menukaart meetinstrumenten

BKK heeft voor alle kinderopvangorganisaties in Nederland die aan de slag willen met zelfevaluatie een handzaam digitaal overzicht opgesteld van aanbevolen instrumenten. De scan uit Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd is één van de 15 instrumenten die in de menukaart staan beschreven. Om tot de menukaart te komen zijn honderden instrumenten beoordeeld, op basis van criteria als: biedt het handvatten voor kwaliteitsverbetering, wat zijn de kosten en is het eenvoudig in te zetten. De beoordelingscriteria zijn in overleg met het veld opgesteld. De menukaart is vanaf nu beschikbaar, maar zal nog verder ontwikkeld worden.  Hier vind je de menukaart online.


20 februari 2017

Blog voor stichting BKK:

Bijdragen aan een lerende houding

In onze snel veranderende wereld is een lerende houding belangrijk. Daarvoor zijn vaardigheden als inventiviteit om problemen op te lossen, zelfvertrouwen en flexibiliteit van groot belang. Om zich deze vaardigheden eigen te maken heeft het kind ruimte nodig om te experimenteren, om het zelf te doen en fouten te mogen maken. Je hiervan bewust zijn als professional voorkomt ‘voorgekauwde’ knutsels en een overbeschermende houding.

Ook speelt de manier waarop je het kind aanmoedigt en complimenteert een doorslaggevende rol in het ontwikkelen van… Lees verder op de site van stichting BKK…


26 oktober 2016Registerleraar kDYgukYtpV

Tweede kamer stemt in met wetsvoorstel – Registerleraar.nl

Dinsdag 11 oktober heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel Beroep Leraar waarin zeggenschap, professionele ruimte en het lerarenregister worden geregeld. Lees meer op de website van registerleraar.nl …

De train-de-trainer ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’ voor docenten en trainers is nu gevalideerd door registerleraar.nl. Docenten in het MBO kunnen deze training als activiteit voor hun professionele ontwikkeling noteren in hun registerdossier.


26 oktober 2016bso-jongen

Nieuwe blog voor Stichting BKK

Lees hier mijn nieuwe blog voor Stichting BKK: “Ze willen gewoon buiten spelen!”.


25 oktober 2016

Kom kennismaken tijdens het jaarcongres ‘Leve het jonge kind!’

Op 8 november aanstaande kun  je kennismaken met de methode in de jaarbeurs van Utrecht. Hier verzorg ik een deelsessie op het jaarcongres ‘Leve het jonge kind!’.


9 september 2016

Praktijkonderzoek

Deze maand start er middels een pilot een kleinschalig praktijkonderzoek naar de werkwijze ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’ bij Kidscasa kinderopvang in de gemeente Noordenveld in de provincie Drenthe.
Hoewel er al veel BSO’s zijn getraind in de methode, is er nog niet eerder een dergelijk onderzoek gedaan naar de resultaten.

Bij zowel ouders als kinderen op één van de locaties wordt een enquête uitgezet, voorafgaand aan een serie trainingen. Leidinggevenden en directie zijn nauw betrokken. De trainingen worden in november afgerond en in januari 2017 wordt de betreffende ouders en kinderen nogmaals gevraagd de enquête in te vullen. Na afloop kunnen de antwoorden worden vergeleken en het resultaat in kaart worden gebracht.

De uitkomsten zullen naar verwachting in maart 2017 bekend zijn en u zult hiervan uiteraard op de hoogte worden gebracht middels de nieuwsbrief.


1 september 2016Registerleraar kDYgukYtpV

Registerleraar

 

Goed nieuws! De train-de-trainer ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’ is valide bevonden door de registercommissie en opgenomen in registerleraar.nl.


31 augustus 2016

Deelsessie ‘Betekenisvol werken’ bij jaarcongres Leve het jonge kind!

(8 november 2016 – jaarbeurs Utrecht)

Wat kan de BSO betekenen voor kinderen, ouders en kindcentra? Dit jaar verscheen mijn boek ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’ èn is er een nieuw BSO-keuzedeel beschikbaar voor ROC’s.

Gaat uw ROC óók aan de slag met het BSO-keuzedeel?

Wilt u binnen uw kinderopvangorganisatie de kwaliteit van de BSO een boost geven?

Schrijf u dan nú in voor de deelsessie.

Tijdens de deelsessie geef ik een algemene inleiding over de methodiek, verlevendigd met voorbeelden en ervaringen uit de praktijk. Daarna zullen er een aantal praktische ideeën worden aangereikt. Met deze eenvoudige handvatten kunt u als docent of pedagogisch professional direct een start maken in de praktijk.


6 juli 2016

Brancheorganisatie Kinderopvang adviseert boek ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’ aan ROC’s

GLogo Branchevereniging Kinderopvangaat uw ROC het nieuwe keuzedeel voor de BSO komend jaar aanbieden aan studenten?

De Brancheorganisatie Kinderopvang adviseert ROC’s om gebruik te maken van het boek ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’ voor de invulling van het nieuwe keuzedeel BSO voor opleiding Pedagogisch Werk.

Van de website van de Brancheorganisatie Kinderopvang:

Per 1 juli 2016 is er voor de ROC’s die de MBO-opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker (niveau 4) verzorgen een nieuw keuzedeel beschikbaar, te weten:

BSO 8 tot 12 jaar

Met dit BSO keuzedeel wordt het ROC’s mogelijk gemaakt om op de specifieke vragen en uitdagingen van medewerkers in de buitenschoolse opvang in te gaan. De studenten kunnen hiermee goed voorbereid de praktijk in. (…)

Meteen aan de slag met het nieuwe keuzedeel voor de BSO

Wilt u de BSO student met dit keuzedeel ondersteunen? Dan kan dit nieuwe boek, dat heel praktisch aansluit op het keuzedeel, goed van pas komen: ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’ van Jessica Schouten.

Vanuit de mensen die betrokken zijn geweest bij het vernieuwen van het keuzedeel is dit boek aanbevolen bij de ROC’s, want:

  • Het legt kinderparticipatie zo concreet mogelijk uit;
  • Het beschrijft op een goede wijze op welke wijze je zo zinvol mogelijk het activiteitenaanbod kunt uitrollen.

Lees hier de volledige tekst op de website van de Brancheorganisatie Kinderopvang.


4 juli 2016

Artikel in Kiddo: Een betekenisvolle tijd in de buitenschoolse opvang

Kinderen gaan naar de buitenschoolse opvang in hun vrije tijd. Hoe kunnen jij en je collega’s de kinderen helpen om die tijd zó inrichten dat ze zich na een lange dag op school echt vrij voelen en werkelijk aan zichzelf toekomen? Het organiseren van een afwisselend en uitdagend activiteitenaanbod vraagt om een professionele werkwijze. Jessica Schouten, zelfstandig trainer in de kinderopvang, vertelt over kindvolgend werken in de buitenschoolse opvang. Lees meer…


17 juni 2016

Nieuw keuzedeel voor de opleiding PW gericht op de BSO

Vanaf het schooljaar 2016-2017 is er een nieuw keuzedeel beschikbaar voor ROC’s die de MBO-opleiding Pedagogisch Werk verzorgen. Het gaat om een keuzedeel gericht op de buitenschoolse opvang, te weten:

BSO 8 tot 12 jaar

Kennis van en begrip voor wat het kind meemaakt op school, van de ontwikkelfase(s) waarin het kind zich bevindt en daar binnen de BSO passend op inspelen, begrip van de behoeftes van kind en ouders. Oefening in projectmatig en motiverend werken dat past bij de doelgroep. Interactievaardigheden inzetten en talent kunnen herkennen en stimuleren. Inspelen op bevorderen gezonde leefstijl voor jongeren en bewegen inzetten tegen overgewicht jongeren; leren omgaan met social media; leesbevordering; weerbaarheid als thema.

Bron: Website SBB (17 juni 2016)

Met het keuzedeel wordt het ROC’s mogelijk gemaakt om op de specifieke vragen en uitdagingen van medewerkers in de buitenschoolse opvang in te gaan. De studenten kunnen hiermee goed voorbereid de praktijk in.

Het volgen van het keuzedeel geeft studenten de kans om op een andere manier te leren kijken naar kinderen in ontwikkeling en de mogelijke bijdrage die zij daaraan kunnen leveren, specifiek in de vrije tijd. Het nieuwe keuzedeel stelt docenten in staat handvatten te geven aan studenten waarmee deze vanuit de belevingswereld van de kinderen een betekenisvol activiteitenaanbod tot stand kunnen brengen die recht doet aan de individuele interesses, behoeften en talenten.

De BSO neemt de afgelopen decennia een steeds belangrijker rol in, zowel als partner in (integrale) kindvoorzieningen als ook in tijd: zo’n 400.000 kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar brengen wekelijks een deel van hun vrije tijd door in buitenschoolse opvangvoorzieningen. Steeds meer scholen hanteren een continu-rooster, waarbij kinderen dagelijks (bijvoorbeeld) om 14.00 uur vrij zijn en dus een groot deel van de middag de tijd hebben bij de BSO.

Met het nieuwe keuzedeel kunnen ROC’s, bovenop algemene basiskennis over bijvoorbeeld de ontwikkeling van kinderen, studenten de kans geven om met kennis van beroepsspecifieke vragen de praktijk in te gaan. Werken in de BSO is een vák. Een mooi en waardevol beroep waarin pedagogisch medewerkers een belangrijke rol kunnen hebben in de ontwikkeling van kinderen.

Studiemateriaal

Voor deze keuzedelen kan gebruik worden gemaakt van het boek ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’ van Jessica Schouten.

Voorbereiding docenten

Voor docenten is er een train-de-trainer beschikbaar waarmee zij in staat worden gesteld om invulling te geven aan de belangrijkste onderwerpen van het nieuwe keuzedeel. De train-de-trainer wordt gegeven door Karakteradvies, het trainingsbureau van Jessica Schouten, schrijfster van het boek en ontwikkelaar van de methode.


Persbericht

8 februari 2016

Te weinig aandacht voor 400.000 kinderen in de BSO

Wekelijks gaan er zo’n 400.000 kinderen naar de buitenschoolse opvang (BSO). Er is op dit moment echter nauwelijks aandacht vanuit de overheid voor de kwaliteit van de opvang van deze kinderen in de leeftijd van 4 – 13 jaar. Dit staat in schril contrast met de grote hoeveelheid aandacht die er de afgelopen jaren geweest is voor de professionalisering van voorschoolse voorzieningen voor kinderen van 0-4 jaar.

Boek betekenisvol werken in buitenschoolse tijdTaalontwikkeling van jonge kinderen en opvang van baby’s zijn voorbeelden van onderwerpen waarover gesproken wordt door bestuurders. Over de steeds groter wordende groep oudere kinderen vrijwel geen woord, terwijl deze groep ondertussen even groot is als de groep kinderen die naar een kinderdagverblijf gaat.

Buitenschoolse opvangvoorzieningen kunnen positief bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Een belangrijk deel van hun ontwikkeling vindt juist búíten schooltijd plaats, zegt Jessica Schouten, wiens boek met de eerste praktische methode voor de BSO op 15 februari a.s. verschijnt, onder de titel ‘Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd’.

Met de opkomst van brede scholen en IKC’s wordt de BSO onderdeel van een totaalpakket aan onderwijs en opvoeding van kinderen. Steeds vaker wordt er gewerkt met een zogenaamd continurooster en zijn de kinderen alle dagen om 14.00 uur vrij. De BSO kan in de beschikbare tijd een positieve bijdrage leveren aan de ervaringen die kinderen opdoen. De ontwikkeling van sociale vaardigheden en de eigen interesses en persoonlijke kwaliteiten van kinderen gebeurt vooral in de vrije tijd. Een goede begeleiding is hierbij onmisbaar.

De opleiding van pedagogische medewerkers is nog altijd relatief breed en de specifieke vraagstukken van het werken in de BSO komen nauwelijks aan bod. ROC’s die de Mbo-opleiding verzorgen kunnen de studenten met de methode van Jessica Schouten nu praktisch voorbereiden op de praktijk.

Informatie over het boek van Jessica Schouten is te vinden op www.karakteradvies.nl/methode-betekenisvol-werken.