kindvolgend werken

Bron: Kiddo 4 (2016)

Een betekenisvolle tijd in de buitenschoolse opvang

Kinderen gaan naar de buitenschoolse opvang in hun vrije tijd. Hoe kunnen jij en je collega’s de kinderen helpen om die tijd zó inrichten dat ze zich na een lange dag op school echt vrij voelen en werkelijk aan zichzelf toekomen? Het organiseren van een afwisselend en uitdagend activiteitenaanbod vraagt om een professionele werkwijze. Jessica Schouten, zelfstandig trainer in de kinderopvang, vertelt over kindvolgend werken in de buitenschoolse opvang.

Waar leerkrachten gebonden zijn aan een vast programma en omkaderde ontwikkelingsdoelen, hebben medewerkers in de kinderopvang de ruimte om kindvolgend te werk te gaan. Jij kunt juist dát centraal stellen waar de kí­nderen mee bezig zijn en met een divers activiteitenaanbod werk je ongemerkt aan alle ontwikkelingsgebieden. Hoe zet je nu zo’n doordacht en actueel activiteitenaanbod neer in de praktijk?

Stel, een van de jongens, in dit voorbeeld Sem, komt op de opvang met een verhaal over de ziekte van zijn favoriete opa. Je nodigt hem uit om er meer over te vertellen, zodat hij zich kan uiten. Hij vertelt dat hij zich zorgen maakt en hoe belangrijk deze opa voor hem is. Dat ze altijd samen gaan vissen en dat zijn opa zo mooi kan voorlezen. Zijn gevoelens mogen er zijn en dat lucht dat op, temeer omdat je zijn gevoelens niet bagatelliseert, maar de veiligheid biedt dat ze welkom zijn.

Het verhaal van Sem biedt aanknopingspunten. Je kunt er nu al uit opmaken dat hij van vissen en voorlezen houdt. Met een beetje doorvragen kom je erachter watvóór verhalen hij graag hoort en of hij ook zelf graag leest, of liever voorgelezen wordt. Misschien kom je erachter dat hij ook heel goed zèlf verhalen kan verzinnen en is dit aanleiding om met de groep een mooi verhaal te schrijven over een visser die spannende avonturen meemaakt met zijn kleinzoon, een verhaal dat hij aan zijn opa kan voorlezen.

Op deze manier bereik je dat Sem zich gezien en gesteund voelt door jou en de andere kinderen in de groep. Daarnaast levert het op dat hij met een prachtig zelfbedacht verhaal voor zijn opa naar huis gaat. Een verrijking voor hem, voor zijn ouders en zijn opa, maar ook voor de groep en voor jou, omdat jullie een heerlijke middag hebben gehad met veel aandacht van de hele groep voor Sem en voor de activiteit die voortkwam uit zijn inbreng.

Dit is voor Schouten kindvolgend werken: inspelen op de signalen van kinderen. Het vraagt om alertheid en flexibiliteit van de begeleiding, omdat iedere dag een verrassing is: vooraf weet je vaak niet wat je te wachten staat. Toch is kindvolgend werken niet ingewikkeld. Het geeft houvast en het enthousiasme en de betrokkenheid van de kinderen maken het de moeite waard.

Lees verder in KIDDO 4 (2016) vanaf pagina 10.

Download het artikel.